Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i pustelników
Czerwiec 19, 2025, 07:18:00 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: "Nasza Klasa"  (Przeczytany 15584 razy)
Gutek
Administrator
UÂżytkownik
*****
Wiadomości: 84


« : Styczeń 18, 2008, 17:22:37 »

"Nasza Klasa" - forum dla absolwentĂłw, rodzin, kolegĂłw i znajomych
www.nasza-klasa.rodowody.net.pl
www.nasza-klasa.rodowody.vizz.pl
Zapisane
Gutek
Administrator
UÂżytkownik
*****
Wiadomości: 84


« Odpowiedz #1 : Maj 27, 2008, 09:52:46 »

na stronach:

http://www.dziennikarz.republika.pl/Wagrowiec2007.htm

http://www.sukces.fora.pl/dziennikarski … 7,353.html

jest juÂż umieszczony foto-videoreportaÂż z ostatnich warsztatĂłw
dziennikarskich w WÂągrowcu.

NowoÂściÂą tego reportaÂżu sÂą krĂłtkie filmy, pokazujÂące atmosferĂŞ tamtych dni,
a jednoczeÂśnie broniÂące tezy Niczyperowicza, Âże reportaÂżu nie moÂżna wrzucaĂŚ
do jednego worka pt. informacje.

Z pewnym dystansem i przewrotnoÂściÂą
satyryka pokazaÂłem kilka fragmentĂłw tamtego zjazdu, ktĂłre do tego nadawaly
siĂŞ.

Zapraszam do odwiedzenia w/w stron i proszĂŞ o ewentualne komentarze dot.
ich  funkcjonowania.
Zapisane
Video-Lux
Nowy uÂżytkownik
*
Wiadomości: 36


« Odpowiedz #2 : Listopad 05, 2008, 08:25:16 »

Progressive Muskelentspannung nach Jacobson - Allgemeine Informationen

"Lernen Sie, sich bewusst zu entspannen, dann kĂśnnen Sie mit den alltäglichen Schwierigkeiten und Erkrankungen der modernen Zeit besser umgehen!" Diesen Hinweis gab der amerikanische Arzt und Psychophysiologe Prof. Edmund Jacobson (1885 – 1976) seinen Patienten bereits in den 30 er Jahren des letzten Jahrhunderts. Hintergrund dieses Ratschlags waren seine langjährigen wissenschaftlichen Erfahrungen im Bereich der Muskelverspannungen


"Naucz siê byÌ œwiadomym na relaks, a pozbêdziesz siê codziennych problemów i chorób wspó³czesnego œwiata"
Tak pisaÂł  amerykaĂąski psycho-lekarz i fizjolog prof Edmund Jacobson (1885 - 1976) do swoich pacjentĂłw juÂż w 30 latach z ubiegÂłego wieku. TÂłem do tego byÂło jego wieloletnie doradztwo i naukowe doÂświadczenie w dziedzinie napiĂŞcia miĂŞÂśniowego.


kontakt:
LOGOS,
tel.094-340-60-06
www.logos.dt.pl/oferty
Zapisane
naszacela
UÂżytkownik
**
Wiadomości: 51


« Odpowiedz #3 : Grudzień 14, 2008, 20:44:42 »

ChciaÂłeÂś fakty i masz fakty, dla mnie przestĂŞpcÂą jest ten ...    14.12.2008 19:49
 
... co kradnie 3 miliony, jak i ten kto prĂłbuje wyÂłudziĂŚ 300 zÂłotych, do tego jeÂśli robi to masowo i w warunkach recydywy, to i skala jest porĂłwnywalna.
Zapisane
Gutek
Administrator
UÂżytkownik
*****
Wiadomości: 84


« Odpowiedz #4 : Luty 12, 2009, 11:10:23 »

Niezadowolenie klienci mBanku

Zgodnie z regulaminami przyznawania kredytĂłw przez mBank, ktĂłre otrzymaÂł UOKiK, oprocentowanie kredytĂłw hipotecznych "moÂże ulec zmianie" w przypadku zmiany jednego z parametrĂłw finansowych rynku pieniĂŞÂżnego i kapitaÂłowego, np. zmiany poziomu inflacji, czy zmiany oprocentowania lokat miĂŞdzybankowych (dla kredytĂłw w zÂłotych) lub zmiany stopy referencyjnej okreÂślonej dla danej waluty oraz zmiany parametrĂłw finansowych rynku pieniĂŞÂżnego i kapitaÂłowego w kraju, ktĂłrego waluta jest podstawÂą waloryzacji (dla kredytĂłw w walutach).

UOKiK uwa¿a, ¿e takie klauzule pozwalaj¹ bankom w sposób dowolny decydowaÌ o zmianie oprocentowania w zale¿noœci od zmiany parametrów. - W jednej sytuacji mo¿e byÌ tak, ¿e oprocentowanie wzroœnie b¹dŸ zmaleje, ale w innym przypadku tak nie musi byÌ. Sam bank decyduje, co siê stanie, czy zmieni oprocentowanie, czy nie. Kwestionujemy arbitralnoœÌ takich decyzji, a nie fakt, ¿e oprocentowanie mo¿e rosn¹Ì lub maleÌ, bo to jest normalne przy kredytach o zmiennej stopie oprocentowania - t³umaczy Styrnik.

CzêœÌ klientów banków nale¿¹cych do grupy BRE, którzy zaci¹gnêli kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich skar¿y siê, ¿e mimo spadaj¹cych stóp procentowych w Szwajcarii, ich banki nie obni¿y³y oprocentowania. Chodzi o osoby, które wziê³y kredyt przed wrzeœniem 2006 r., kiedy zmiany oprocentowania kredytów by³y ustalane przez bank. Potem te zasady zmieni³y siê - oprocentowanie uwzglêdnia mar¿ê banku i trzymiesiêczny LIBOR (stopê procentow¹ kredytów udzielanych na rynku miêdzynarodowym w Londynie).

//sk
Zapisane
AIDS
Nowy uÂżytkownik
*
Wiadomości: 36


« Odpowiedz #5 : Kwiecień 05, 2009, 09:05:04 »

1.   www.naszacela.darmowefora.pl - NASZA KASA - NASZA KLASA - NASZE ...
Liczba postĂłw: 5 - Liczba autorĂłw: 2 - Ostatni post: 30 PaÂź 2008
Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonników i pustelników http://www.naszacela.darmowefora.pl - wiadomoœÌ napisana przez www.
www.naszakasa.pun.pl/viewtopic.php?id=13
.

2.   NASZA KASA - NASZA KLASA - NASZE KONTAKTY - NASZE ZNACZENIE ...
www.naszacela.darmowefora.pl przez www. Rodzina - przyjaciele - koledzy - znajomi - klienci, 4, 2008-10-30 05:00:45 przez jes ...
www.naszakasa.pun.pl/search.php?action=show_user&user_id=5 .

WiĂŞcej wynikĂłw z www.naszakasa.pun.pl »
3.   Sokal i przylegle wsie i osiedla le¿¹ce nad Bugiem - - Galeria ...
Liczba postĂłw: 2 - Liczba autorĂłw: 2 - Ostatni post: 17 Sty 2008
Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonnikĂłw i pustelnikĂłw http://www.naszacela.darmowefora.pl/index.php ...
www.sukces.fora.pl/zabawki-i-programy-edukacyjne,19/sokal-i-przylegle-wsie-i-osiedla-lezace-nad-bugiem,173.html
.

4.   UmiejĂŞtnoœÌ poprawnego i czytelnego pisania - - Galeria Zdrowia ...
Liczba postĂłw: 2 - Liczba autorĂłw: 2 - Ostatni post: 17 Sty 2008
W tym dziale moÂżesz rozmawiaĂŚ o wszystkim. http://www.naszacela.darmowefora.pl/index.php · http://www.naszacela.darmowefora.pl ...
www.sukces.fora.pl/zabawki-i-programy-edukacyjne,19/umiejetnosc-poprawnego-i-czytelnego-pisania,243.html
.

5.   gagol
Zobacz profil Gagol. Zobacz profil Gagol. Tagi: zobacz · profil · gagol. http://www.naszacela.darmowefora.pl/index.php?action=profile;u=3 ...
ogloszenia.nazwa.pl/szukaj/gagol.html  -
.

6.   Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonnikĂłw i ...
Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonnikĂłw i pustelnikĂłw - Indeks.
www.naszacela.darmowefora.pl/
.

7.   Zobacz profil naszacela
Nazwa wyÂświetlana: naszacela. WiadomoÂści: 34 (0.077 na dzieĂą). Pozycja: Nowy uÂżytkownik. Data rejestracji: StyczeĂą 15, 2008, 09:39:32 ...
www.naszacela.darmowefora.pl/index.php?action=profile;u=2
.

8.   Forum dla ludzi z charakterem, zakonnikĂłw i pustelnikĂłw
Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem, zakonnikĂłw i pustelnikĂłw http://www.naszacela.darmowefora.pl. Zapisane. kresowiak. Nowy uÂżytkownik ...
www.orator.darmowefora.pl/index.php?topic=6.0
.

9.   Nasza cela - Forum dla ludzi z charakterem
http://www.naszacela.darmowefora.pl. diler: na stronach: http://www.dziennikarz.republika.pl/Wagrowiec2007.htm http://www.sukces.fora.pl/dziennikarski … ...
www.galicja.darmowefora.pl/index.php?topic=11.0;wap2
.

Zapisane
Video-Lux
Nowy uÂżytkownik
*
Wiadomości: 36


« Odpowiedz #6 : Czerwiec 13, 2009, 11:24:55 »




PODRÓ¯E NA KRESY

- 12 pÂłyt dvd , prod. 1992

     PÂłyta dvd nr 1

Kap³an z Gu³agu cz. I - 29 min - wzruszaj¹ca opowieœÌ o powrocie ks. Kazimierza Œwi¹tka z Gu³agu do katedry w Piùsku na Polesiu

 KapÂłan z GuÂłagu cz. II - 29 min - odbudowa katedry w   PiĂąsku, ktĂłrÂą  BiaÂłorusini chcieli zamieniĂŚ w browar. SÂłynne nazwiska: Skirmutowie, Ordowie, Butrymowicze, Stankiewicze, Szpakowscy, Roszkiewicze i inni.

 
         PÂłyta dvd nr 2

Polesia czar - 26 min -  polska szlachta koÂłchozowa, umierajÂące wioski - ÂżyĂŚ jest lepiej, ale radoÂści maÂło, piosenki polskie i biaÂłoruskie, chaty kryte sÂłomÂą, dodatek za radioaktywnoœÌ

NieÂświeÂż - 25 min - KsiĂŞstwo OÂłyckie i NieÂświeÂżskie. KsiĂŞÂża, ktĂłrzy uczÂą polskiego i malujÂą koÂścioÂły. Klasztor s.s. Benedyktynek czy technikum z internatem? Brama SÂłucka - Ostra Brama Polesia.

         PÂłyta dvd nr 3

KoÂścioÂły WoÂłynia i Podola - 29 min -  Krzemieniec, BorszczĂłw, CzortkĂłw, Kopiczyna,  cudowny obraz MB Borszczowskiej, SkaÂła Podolska, Jeziorzany, ZbaraÂż, GoÂłuchĂłw

PoczajĂłw - 30 min -  ÂŁawra Poczajowska-Jasna GĂłra Ukrainy, Poczajowskie dzwony, bÂłogosÂławiony KijĂłw i jego grota.

           PÂłyta dvd nr 4

Z ró¿nych stron WoÂłynia - 26 min - Korzec, WiÂśniowiec, ZofiĂłwka pod Humaniem. SÂłynne nazwiska, WiÂśniowieccy, Potoccy   

Krzemieniec - 30 min -  miejsce urodzin J. SÂłowackiego. Losy Liceum Krzemienieckiego, pomordowani Polacy


          PÂłyta dvd nr 5

Buczacz - 28 min- opowieÂści  Jerzego Janickiego. Nad rzekÂą StrypÂą w XIV w. wybudowano tu zamek obronny, ktĂłry naleÂżaÂł do Buczackich, Golskich i Potockich. Zamek przetrwaÂł napady TatarĂłw, TurkĂłw i KozakĂłw. W 1672 r., gdy Mahomet IV dowiedziaÂł siĂŞ, Âże obronÂą kieruje Âżona wÂłaÂściciela Teresa Potocka, poczÂątkowo odstÂąpiÂł od oblĂŞÂżenia i ofiarowanego okupu, lecz po pewnym czasie, zaj¹³ go na swojÂą czasowÂą siedzibĂŞ.

Czortków - 24 min - Stary polski cmentarz z licznymi nagrobkami (zachowany, lecz w znacznym stopniu zdewastowany, mauzoleum i katakumby ofiar ukraiùskich egzekucji z lat 1918-1919. Spoczywaj¹ tam prochy obroùców Czortkowa z okresu walk polsko-ukraiùskich, m.in. m³odzi Polacy 16-, 17-letni gimnazjaliœci. Ruiny zamku czortkowskiego na tzw. Wygnance z XVI wieku .Koœció³ rzymskokatolicki pw. œw. Stanis³awa w Czortkowie - dawniej koœció³ oo. dominikanów.
     

          PÂłyta dvd nr 6

Jaz³owiec - 29 min - jedna z najstarszych osad polskich na Podolu. W³asnoœÌ Buczackich (którzy po osiedleniu siê w Jaz³owcu przyjêli nazwisko Jaz³owieckich), Radziwi³³ów i Koniecpolskich. Miejsce urodzenia poety Kornela Ujejskiego, oraz - prawdopodobnie - miejsce œmierci i pochówku wybitnego kompozytora doby renesansu Miko³aja Gomó³ki urodzonego w Sandomierzu. W miasteczku do chwili obecnej znajduje siê klasztor Sióstr Niepokalanek (za³o¿ony w 1863 przez przyby³¹ z Rzymu b³. Marcelinê Darowsk¹).

W grudniu 1918 klasztor w Jaz³owcu zosta³ zajêty przez wojska ukraiùskie i zamieniony na wiêzienie dla internowanych Polaków. W lecie 1919 w w¹wozach w pobli¿u Jaz³owca odby³a siê trzydniowa, zwyciêska bitwa 14 Pu³ku U³anów (utworzonego w Rosji z Polaków s³u¿¹cych w armii carskiej) z wojskami ukraiùskimi. Od dnia zwyciêstwa - 11 lipca 1919 pu³k ten przyj¹³ nazwê U³anów Jaz³owieckich.

OstrĂłg - 25 min - miasto na Ukrainie (obwĂłd rĂłwieĂąski), nad rzekÂą HoryĂą przy ujÂściu Wilii, dawna rezydencja magnaterii polskiej. Stary grĂłd ruski, wzmiankowany juÂż w 1100; od drugiej poÂłowy XII wieku w KsiĂŞstwie WoÂłyĂąskim;

W latach 1919–39 w granicach Polski, w Ăłwczesnym pow. zdoÂłbunowskim, w dawnym wojewĂłdztwie woÂłyĂąskim. Miasto byÂło garnizonem macierzystym Batalionu KOP "OstrĂłg" i 19. PuÂłku UÂłanĂłw WoÂłyĂąskich. Podczas II wojny Âświatowej, we wrzeÂśniu 1939 zajĂŞty przez ZSRR i w³¹czony nastĂŞpnie w skÂładzie Ukrainy Zachodniej do ZSRR.

W Borszczówce niemieckie komando SS zamordowa³o 115 osób, w Lidawce zlikwidowano ca³¹ koloniê.

 
          PÂłyta dvd nr 7

Gdzieœ na Bukowinie - 24 min - kraina historyczna po³o¿ona pomiêdzy Karpatami Wschodnimi a œrodkowym Dniestrem, podzielona po II wojnie œwiatowej na Bukowinê pó³nocn¹ (ukraiùsk¹) oraz Bukowinê po³udniow¹ (rumuùsk¹). Stanowi pó³nocn¹ czêœÌ historycznej Mo³dawii.

Skupiska miejskie terenĂłw  Bukowiny, to przede wszystkim le¿¹ca na poÂłudniu Suczawa i rozwijajÂące siĂŞ na pó³nocy Czerniowce. PotĂŞÂżna twierdza suczawska do dziÂś imponuje swymi walorami obronnymi. Monastyry suczawskie, z monastyrem Âśw. Jana z Suczawy na czele, ÂświadczÂą o poziomie kultury prawosÂławnej caÂłej Ăłwczesnej MoÂłdawii.

Historia Czerniowiec byÂła trochĂŞ odmienna, bardziej kupiecka. Czerniowce teÂż póŸniej stanÂą siĂŞ stolicÂą austriackiej Bukowiny. Ziemie te byÂły terenem nieudanej wyprawy krĂłla polskiego Jana Olbrachta w 1497 r., ktĂłrego wojska zostaÂły zmuszone do odstÂąpienia od obleganej Suczawy, a nastĂŞpnie rozbite w lasach moÂłdawskich („Za krĂłla Olbrachta, wyginĂŞÂła szlachta”).

W marcu 1849 Bukowina zostaÂła od³¹czona od Galicji i staÂła siĂŞ osobnym krajem koronnym jako KsiĂŞstwo Bukowiny z osobnymi organami wÂładzy -  Prezydium Krajowym, sejmem krajowym i wydziaÂłem krajowym.

 Zaleszczyki - 25 min - miasto na Podolu w zachodniej Ukrainie, poÂłoÂżone w g³êbokim jarze w zakolu Dniestru, administracyjnie znajduje siĂŞ w obwodzie tarnopolskim. NaleÂżaÂły pierwotnie do Lubomirskich. Miastem staÂły siĂŞ dopiero w 1766 jako wÂłasnoœÌ krĂłla StanisÂława Augusta Poniatowskiego, otrzymujÂąc plan regulacyjny zgodny z polskÂą tradycjÂą - prostokÂątny rynek z ratuszem poÂśrodku, koÂścioÂłem parafialnym usytuowanym przy ulicy wychodzÂącej z naroÂżnika rynku i szachownicÂą ulic. Z uwagi na swĂłj specyficzny, bardzo ciepÂły klimat w II Rzeczypospolitej znany kurort ze wspaniaÂłymi plaÂżami nad Dniestrem, miejsce jedynego wystĂŞpowania wielu gatunkĂłw roÂślin, "stolica" uprawy winoroÂśli. Co roku urzÂądzano tu ogĂłlnopolskie ÂświĂŞto winobrania.

do Zaleszczyk na wypoczynek kilkakrotnie przybywaÂł MarszaÂłek JĂłzef PiÂłsudski.

          PÂłyta dvd nr 8

Czerwony pas - 25 min

Nazwa KoÂłomyja ma zwiÂązek z zaÂłoÂżycielem miasta krĂłlem halickim Kolomanem. W roku 1459 hospodar moÂłdawski Stefan III Wielki zÂłoÂżyÂł tutaj hoÂłd Kazimierzowi JagielloĂączykowi. Jako powiat byÂł jednostkÂą administracyjnÂą w okresie I Rzeczypospolitej, ziemia halicka, wojewĂłdztwo ruskie od 1569 do 1772 r.

W latach 1886-1945 w KoÂłomyji funckjonowaÂły tramwaje parowe. Przez caÂły okres swojej historii byÂło nieustannie niszczone przez TatarĂłw, KozakĂłw oraz wojska moÂłdawskie.

KosĂłw Huculski czy KosĂłw Pokucki. PoÂłoÂżony nad RybnicÂą, dopÂływem Prutu.  W II Rzeczypospolitej miasto powiatowe wojewĂłdztwa stanisÂławowskiego. Podczas inwazji sowieckiej na PolskĂŞ w 1939 roku tutaj rzÂąd polski spĂŞdziÂł ostatniÂą noc i przekroczyÂł granicĂŞ z RumuniÂą na rzece Czeremosz.

Kuty - osiedle typu miejskiego nad Czeremoszem, w malowniczej okolicy gĂłrzystej na pograniczu Bukowiny. Od 1991 na Ukrainie, w obwodzie iwanofrankowskim, rejonie kosowskim. W okresie miĂŞdzywojennym Kuty sÂłynĂŞÂły jako miejscowoœÌ wypoczynkowa i oÂśrodek lokalnego rzemiosÂła artystycznego (tkactwo, hafciarstwo, garncarstwo).  Corocznie w dniu 13 czerwca odbywaÂły siĂŞ tu sÂławne odpusty ormiaĂąskie, ÂściÂągajÂące Ormian z Polski, Bukowiny, MoÂłdawii, a nawet Armenii

Czerniowce  - Miasto zostaÂło przy³¹czone do Austrii w 1775 r. Podczas I wojny Âświatowej zajĂŞte przez Rosjan w kwietniu 1916, przez pó³tora roku byÂło na linii frontu. W latach 1918-1940 naleÂżaÂło do Rumunii . Latem 1940 przy³¹czone do ZSRR jako Czernowice. W latach 1941-1944 ponownie naleÂżaÂło do Rumunii. Zdobyte przez ArmiĂŞ CzerwonÂą w 1944, przemianowane na Czerniowce. W latach 1945-1991 czêœÌ UkraiĂąskiej SRR, od 1991 naleÂży do Ukrainy i jest stolicÂą obwodu czerniowieckiego.

 
Huculska kolĂŞda - 30 min  - Huculi to najciekawszy zabytek etnograficzny nie tylko na ziemiach polskich, lecz i w Europie.  MoÂżna spotkaĂŚ wÂśrĂłd nich typy polskie, ukraiĂąskie, wĂŞgierskie, rumuĂąskie, a nawet cechy antropologiczne tureckie i tatarskie czy wreszcie cygaĂąskie i ormiaĂąskie.

Hucu³ od narodzenia do œmierci ¿y³ w œwiecie magii, wierzeù i demonów. Lasy, po³oniny, potoki zaludnia³y ró¿nego rodzaju z³e si³y. Cz³owiek móg³ siê przed nimi broniÌ zaklêciem, zielem, modlitw¹.


 PÂłyta dvd nr 9

ÂŻytomierz cz. I - 22 min

ÂŻytomierz cz. II - 30 min - 

ZaÂłoÂżony w 884 roku. ÂŻytomierz byÂł jednym z najwiĂŞkszych miast Rusi Kijowskiej. Po oderwaniu przez RosjĂŞ Kijowa od wojewĂłdztwa kijowskiego staÂł siĂŞ w 1667 nowÂą stolicÂą wojewĂłdztwa. Od 1991 jest stolicÂą katolickiej diecezji kijowsko-Âżytomierskiej obrzÂądku ÂłaciĂąskiego.Cmentarz polski (jeden z najwiĂŞkszych poza granicami Polski po ÂŁyczakowskim we Lwowie i Rossie w Wilnie)

          PÂłyta dvd nr 10

BerdyczĂłw - 25 min   -   miasto na Ukrainie, w obwodzie Âżytomierskim, siedziba wÂładz rejonu berdyczowskiego, poÂłoÂżone 44 km na poÂłudnie od ÂŻytomierza, nad rzekÂą HniÂłopiat, prawym dopÂływem Teterewy.

Na mocy unii lubelskiej w 1569 w³¹czony do Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Stanis³aw Zaremba (biskup kijowski) w 1647 zosta³, wg wiernych, uzdrowiony za wstawiennictwem Matki Bo¿ej Berdyczowskiej, której obraz og³osi³ cudownym. Berdyczów nazywany zosta³ przez niego Ukraiùsk¹ Czêstochow¹..

ZjeÂżdÂżali siĂŞ do Berdyczowa regularnie kupcy z najró¿niejszych stron Europy. Z tego czasu pochodzi wÂłaÂśnie kupieckie zawoÂłanie ... pisz do mnie na BerdyczĂłw -  jako, Âże byÂł to w Âżyciu wĂŞdrownych kupcĂłw jedyny adres, gdzie byÂło pewne, Âże w przeciÂągu 2-3 miesiĂŞcy na pewno siĂŞ zjawiÂą. StÂąd poste restante Berdyczowa peÂłniÂła waÂżnÂą rolĂŞ w przebiegu informacji handlowej.

Podczas II wojny Âświatowej w sanktuarium berdyczowskim mieÂściÂło siĂŞ rosyjskie wiĂŞzienie.

Bar - 24 min -   Konfederacja barska (1768-1772) -  zbrojny zwiÂązek szlachty polskiej utworzony w Barze na Podolu 29 lutego 1768 roku, z zaprzysiĂŞÂżeniem aktu zaÂłoÂżycielskiego w obronie wiary katolickiej i niepodlegÂłoÂści Rzeczypospolitej, skierowany przeciwko: kurateli Rosji, krĂłlowi StanisÂławowi Augustowi Poniatowskiemu i popierajÂącym go wojskom rosyjskim. Celem konfederacji byÂło zniesienie ustaw narzuconych przez RosjĂŞ, a zwÂłaszcza dajÂących rĂłwnouprawnienie dysydentom.

 
     PÂłyta dvd nr 11

ÂŁyczakowskie opowieÂści cz. I - 32 min - cmentarz Lwowa - historie grobĂłw. Narratorem  jest prof. StanisÂław Nicieja, znawca kresĂłw wschodnich, historyk sztuki

ÂŁyczakowskie opowieÂści cz. II - 26 min  Lekcja historii -  opowieœÌ o ludziach. ZarĂłwno o tych, ktĂłrzy tworzyli jego klimat i krajobraz projektujÂąc i wykonujÂąc nagrobki, kaplice i rzeÂźby (m.in. Parys Filippi, Cyprian Godebski), jak i tych dla ktĂłrych byÂły one zamawiane. Tu spoczywajÂą m.in. Maria Konopnicka , Gabriela Zapolska, Seweryn GoszczyĂąski, Artur Grottger, Prof. Stefan Banach, MieczysÂław GĂŞbarowicz, Karol Szajnocha, Walery ÂŁoziĂąski, Ludwik Kubala. SÂą na cmentarzu groby powstaĂącĂłw listopadowych i kwatera powstaĂącĂłw styczniowych. Cmentarz ÂŁyczakowski, liczÂący 40 hektarĂłw, jest klasycznym cmentarzem krajobrazowo– parkowym. Obszar, w ktĂłrym go usytuowano stanowi malowniczy zakÂątek. Jest to jedna z najstarszych nekropolii istniejÂących do dziÂś w Europie.


PÂłyta dvd nr 12

¯ó³kiew - 26 min - miasto na Ukrainie, obwĂłd lwowski, nad ÂŚwinÂą. W latach 1951-91 nosiÂło nazwĂŞ Niestierow  od nazwiska lotnika rosyjskiego Piotra Niestierowa; spotykana jest rĂłwnieÂż transkrypcja Nesterow). Do 17 wrzeÂśnia 1939 siedziba powiatu w wojewĂłdztwie lwowskim.

Za³o¿ona w 1597 przez hetmana polnego koronnego Stanis³awa ¯ó³kiewskiego. By³a miastem prywatnym. Nale¿a³o póŸniej do Dani³owiczów, Sobieskich i Radziwi³³ów. ¯ó³kiew by³a ulubion¹ rezydencj¹ króla Jana III Sobieskiego. Król umocni³ miasto nowoczesnymi obwarowaniami, dekorowa³ te¿ miasto w stylu barokowym, tu przywozi³ swoje liczne wojenne trofea. ¯o³kiew by³a garnizonem 6 Pu³ku Strzelców Konnych im. Hetmana Stanis³awa ¯ó³kiewskiego.

W ¿ó³kiewskiej farze oprócz piêknych marmurowych nagrobków ¯ó³kiewskich i Sobieskich (autorstwa Andreasa Schlßtera) znajdowa³y siê do 1939 ogromne malowid³a batalistyczne obrazuj¹ce najwiêksze zwyciêskie bitwy króla Jana III Sobieskiego i jego pradziada Stanis³awa ¯ó³kiewskiego, tworz¹ce jeden z najbardziej monumentalnych zespo³ów malarstwa batalistycznego w Europie:

Obrazy batalistyczne zosta³y na pocz¹tku lat '60 XX wieku. umieszczone w Lwowskiej Galerii Sztuki w Olesku. Po wywiezieniu ich z koœcio³a w ¯ó³kwi nie by³y nigdy eksponowane we wspólnym miejscu. Po upadku ZSRR i zwrocie koœcio³a katolikom obrazy te nie powróci³y niestety na swoje dawne miejsce i pozosta³y w gestii galerii obrazów.

 Olesko - 25 min - Olesko poÂłoÂżone jest 23 km na pó³noc od ZÂłoczowa, 72 km od Lwowa, 5 km od PodhorcĂłw przy szosie kijowskiej.

Budynek zamkowy dwupiêtrowy z baszt¹ w jednym z naro¿ników oraz baszt¹ przybramn¹, prowadz¹c¹ na dziedziniec zamkowy. W latach 80. XVII w. gruntownie odnowiony staraniem króla Jana III. Po I rozbiorze Polski zamieniony przez Austriaków na koszary. W 200 rocznicê Wiktorii Wiedeùskiej, w 1883, wykupiony z r¹k austriackich. Podczas I wojny œwiatowej powa¿nie uszkodzony, w latach 30. odnowiony, ponownie uszkodzony podczas II wojny œwiatowej. W latach 1961-1965 odnowiony. Od 1975 pe³ni rolê filii Lwowskiej Galerii Sztuki. W zamku eksponowane s¹ ogromne malowid³a batalistyczne z ¿ó³kiewskiej fary, upamiêtniaj¹ce zwyciêskie bitwy Jana III Sobieskiego i jego pradziada hetmana Stanis³awa ¯ó³kiewskiego.

Koœció³ parafialny pw. œw. Trójcy konsekrowany w 1597. Po II wojnie zamieniony na magazyn. CzêœÌ wyposa¿enia znajduje siê w Lwowskiej Galerii Sztuki. Obecnie w gestii cerkwi prawos³awnej.

Podhorce - wieœ w zachodniej Ukrainie, w rejonie brodzkim obwodu lwowskiego; 17 km. na p³n.-wsch. od Z³oczowa, 8 km. od Oleska i oko³o 17 km. od m. Brody. W II Rzeczypospolitej miejscowoœÌ by³a siedzib¹ gminy wiejskiej Podhorce w powiecie z³oczowskim województwa tarnopolskiego.

Zamek w stylu villa castello nale¿¹cy pierwotnie do Stanis³awa Koniecpolskiego, zbudowany w latach 1637-1641. W zamku mieœci³a siê dawniej piêkna kolekcja malarstwa. Obrazy czêœciowo przechowywane s¹ w Muzeum Okrêgowym w Tarnowie, w Lwowskiej Galerii Sztuki (Lwów i zamek w Olesku). Najcenniejszy obraz z ca³ej kolekcji, Mi³osierny Samarytanin, dzie³o Jacoba Jordaensa, ewakuowany wraz z pewn¹ czêœci¹ zbiorów podhoreckich we wrzeœniu 1939 znajduje siê obecnie w Sao Paulo jako w³asnoœÌ Fundacji Romana Sanguszki.

Cerkiew z klasztorem BazylianĂłw (z XVIII w.) wybudowana na rzucie krzyÂża ÂłaciĂąskiego z fasadÂą w stylu barokowym.

 KoÂśció³ Âśw. JĂłzefa z lat (1752-1766), wybudowany na zamĂłwienie WacÂława Rzewuskiego, wg planĂłw Romanusa. KoÂśció³ byÂł najpierw koÂścioÂłem zamkowym, a póŸniej parafialnym. Jest budowlÂą z pó³kolistÂą kopu³¹, oÂświetlonÂą na szczycie latarniÂą i ozdobionÂą krzyÂżemAusteria - budynek dawnych stajen hetmaĂąskich przeksztaÂłcony w zajazd.




Kontakt :

sokal2@wp.pl
tel. 660-332-172

Zapisane
Video-Lux
Nowy uÂżytkownik
*
Wiadomości: 36


« Odpowiedz #7 : Lipiec 22, 2009, 13:27:35 »

BiaÂła Pani w koÂściele oo. FranciszkanĂłw w Wilnie


Historia tej figury jest bogata i kryje w sobie trochĂŞ tajemniczoÂści. Niestety, archiwa koÂścioÂła o.o. FranciszkanĂłw w Wilnie w znacznej czĂŞsci zostaÂły zniszczone w 1947 r. podczas ponownego zamkniĂŞcia koÂścioÂła przez wÂładze sowieckie.

ZachowaÂły siĂŞ jednak Âświadectwa i kroniki spisane przez o. WÂładysÂława Kamila WielemaĂąskiego, ktĂłry do 1947 r. pracowaÂł w Wilnie, a potem zostaÂł zesÂłany na kotorgĂŞ do ÂłagrĂłw sowieckich.

Pod fotografiami , autorstwa WÂładysÂława Pitaka, zamieszczamy informacje wg zapiskĂłw o. WielemaĂąskiego wykonanych w KsiĂŞdze Konwentualnej oo. FranciszkanĂłw w Wilnie i ich fragmentĂłw opublikowanych w Kurierze WileĂąskim w 1994 r. oraz fragmentĂłw pracy magisterskiej napisanej przez Janusza M. KruÂżyckiego (OFM Conv) pod kierunkiem o. dra Grzegorza M. Bartosika na Wydz. Teologicznym ATK w Warszawie.

Fotografie i teksty dot. figury Matki Boskiej Brzemiennej (BiaÂłej Pani) dostarczyÂł nam WÂładysÂław Pitak za zgodÂą rektora koÂścioÂła o.o. FranciszkanĂłw w Wilnie, o. dra Marka Dettlaffa.

Zapraszamy do odwiedzenia naszej galerii:

@@@@@@@@@@@@@@@@

 
Figura BiaÂłej Pani w koÂściele oo.FranciszkanĂłw w Wilnie.
foto: WÂładysÂław Pitak  ( sokal2@wp.pl )
.
Figura ma pochodziÌ z czasów póŸnego baroku (XVII w.), a pomys³odawc¹ by³ ponoÌ Hetman Wielki Litewski - Micha³ Pac, który w 1676 r rzeŸbiarzom w³oskim Piotrowi Perettiemu i Janowi Galli da³ polecenie sporz¹dzenia pos¹gu Matki Bo¿ej (w jednym egzemplarzu) z bia³êj masy, wielkoœci przeciêtnego cz³owieka i oddaÌ go do koœcio³a Ojców Franciszkanów na Piaskach, by w tej pierwszej katedrze, zniszczonej po¿arem i odnowionej, sta³a w o³tarzu i broni³a ludzi Wilna od zarazy materialnej i duchowej - "Tak obieca³em Matce Bo¿ej pod Chocimiem".
.


 
Figura BiaÂłej Pani w koÂściele oo.FranciszkanĂłw w Wilnie.
foto: WÂładysÂław Pitak  ( sokal2@wp.pl )

.@@@@@@@@@@@@@@@@

OpierajÂąc siĂŞ na Âświadectwie o. WielemaĂąskiego statuĂŞ NMP ustawiono w klasztorze (obok koÂścioÂła) 12 czerwca 1794 r. Kroniki zakonne datujÂą jednak pojawienie siĂŞ figury NMP w konwencie wileĂąskim na rok 1750.

Figurê ustawiono w przedsionku rozmównicy klasztornej przy furcie, Szybko ów pos¹g zyska³ s³awê jako "³askami s³yn¹cy". Œwiadczy³y o tym zawieszane w drewnianych szafkach po obu stronach figury ró¿norodne wota.
.

 
Figura BiaÂłej Pani w koÂściele oo.FranciszkanĂłw w Wilnie.
foto: WÂładysÂław Pitak  ( sokal2@wp.pl )

@@@@@@@@@@@@@@@@


Po upadku Powstania Styczniowego, w 1864 r. Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych na terenie zaboru rosyjskiego ulegÂł kasacji, a jego majÂątek zostaÂł skonfiskowany.

Figura Matki BoÂżej, z rozkazu wÂładz rosyjskich miaÂła byĂŚ zniszczona, ale katolicki urzĂŞdnik Feliks Pietraszkiewicz  ca³¹ niszĂŞ, w ktĂłrej figura byÂła umieszczona w 1890 r. samowolnie wyÂłoÂżyÂł deskami i otynkowaÂł, pozostawiajÂąc biaÂły posÂąg wewnÂątrz Âściany.

.
 
Figura BiaÂłej Pani w koÂściele oo.FranciszkanĂłw w Wilnie.
foto: WÂładysÂław Pitak  ( sokal2@wp.pl )

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Z czasem tynk odpadÂł, deski powysychaÂły i przez szpary w nich moÂżna byÂło zauwaÂżyĂŚ postaĂŚ BiaÂłej Pani.

Ktoœ wyci¹³ w deskach ma³e okienko, przez które by³o widaÌ czêœÌ postaci Matki Boskiej i zawiesi³ powy¿ej lampkê. Przed figur¹ zaczêli siê gromadziÌ modl¹cy.

Gdy w 1905 r. wydano "ukaz" tolerancyjny, dajÂący wierzÂącym pewne swobody, Ludwik Ostreyko - pracownik magistratu miejskiego uzyskaÂł pozwolenie na renowacjĂŞ figury i urzÂądzenie skromnej kaplicy przerobionej z dawnego przedsionka rozmĂłwnicy klasztornej przy furcie.

Przy pomocy wiernych, kaplicĂŞ odgrodzono od konwentu ÂściankÂą. Dawne drzwi przerobiono na ozdobne okno. FigurĂŞ przyozdobiono dwoma anioÂłami, trzymajÂącymi nad gÂłowÂą Maryi koronĂŞ, a u stĂłp BiaÂłej Pani postawiono skromny oÂłtarz.
.


 
Figura BiaÂłej Pani w koÂściele oo.FranciszkanĂłw w Wilnie.
foto: WÂładysÂław Pitak  ( sokal2@wp.pl )

@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Dnia 8.10.1906 r. biskup wileĂąski Edward Ropp dokonaÂł uroczystego poÂświĂŞcenia figury Madonny i nowej kaplicy pod wezwaniem Niepokalanego PoczĂŞcia i przeznaczono jÂą dla stowarzyszenia SÂług Katolickich Âśw. Zyty.

Franciszkanie, po powrocie do miasta, zaczĂŞli sÂłuÂżyĂŚ ludnoÂści w tej wÂłaÂśnie "MaÂłej Ostrej Bramie", jak nazywano kaplicĂŞ, aÂż do roku 1934, tj. do odzyskania przez zakon koÂścioÂła.
.


 
Figura BiaÂłej Pani w koÂściele oo.FranciszkanĂłw w Wilnie.
foto: WÂładysÂław Pitak  ( sokal2@wp.pl )


.@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Po odzyskaniu koÂścioÂła, w kwietniu 1935 r. figurĂŞ ustawiono w ÂświÂątyni. NaboÂżeĂąstwa przed niÂą odbywaÂły siĂŞ do 1947 r.

W tym roku koœció³ zosta³ ponownie skonfiskowany i przerobiony na archiwum NKWD, a kaplicê (w lewej nawie koœcio³a), w której sta³a figura zamurowano.
.

W 1992 r. archiwum NKWD wywieziono. Zrujnowany koœció³ pozosta³ opuszczony.

W lipcu 1993 r. rozpoczêto demonta¿ œciany odgradzaj¹cej kaplicê, a nastêpnie w ca³ej œwi¹tyni rozpoczêto prace archeologiczne. Przez kilka lat koœció³ by³ w³asnoœci¹ Kurii Metropolitalnej w Wilnie.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Tatiana Pitak (Fiedosichin)

Figura Matki BoÂżej jest peÂłna wyrazu i siÂły artystycznej, ale czy to wystarczyÂło, aby ukryta gdzieÂś w przedsionku klasztoru staÂła siĂŞ nagle tak bardzo znana?

Klasztor franciszkaĂąski nie byÂł przecieÂż - zwÂłaszcza w drugiej poÂłowie XVIII w. - miejscem pielgrzymkowym.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Z zapisków kronikarskich mo¿na wywnioskowaÌ, ¿e kult Matki Boskiej Brzemiennej (Bia³ej Pani) rozpocz¹³ siê spontanicznie i samoistnie bez sztucznego " wymuszania" czci maryjnej.

W zapiskach jest rĂłwnieÂż mowa o cudach, ale w toku poszukiwaĂą nie natrafiono na Âślady szafek zawierajÂąych wota, takÂże Âżadnego opisu cudĂłw. JednoczeÂśnie nie moÂżna wykluczyĂŚ, Âże takie cuda miaÂły miejsce, szczegĂłlnie w okresie do powstania styczniowego w 1863 r.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


WÂładysÂław Pitak


Klasztor franciszkaùski w Wilnie gromadzi³ w czasie zaborów modl¹cych siê o wolnoœÌ Polski. Nabo¿eùstwa, kazania i modlitwy wlewa³y nadziejê w serca Polaków i rozbudza³y pragnienie szybkiego pokonania wroga.

W czasie powstania styczniowego klasztor byÂł miejscem zarzewia antycarkiego i antyrosyjskiego buntu. To zostaÂło zauwaÂżone i zdÂławione przez wÂładze carskie.

W 1863 r. wydano rozkaz kasaty zakonu franciszkanĂłw, konfiskaty koÂścioÂła i klasztoru, nadto nakazano zniszczyĂŚ figurĂŞ. Ostatecznie figura NMP pozostaÂła na swoim miejscu, choĂŚ kilka razy byÂła wiĂŞziona i zamurowywana.

Od kilku lat BiaÂła Pani ma swojÂą (piĂŞknÂą) kaplicĂŞ w zrujnowanym jeszcze koÂściele oo. FranciszkanĂłw w Wilnie. Coraz wiĂŞcej PolakĂłw i LitwinĂłw, a takÂże wielu obcokrajowcĂłw odwiedza  Âłaskami sÂłynÂącÂą  MadonnĂŞ  i powierza Jej swoje troski, zmartwienia i radoÂści.

KoÂśció³ oo. FranciszkanĂłw w Wilnie jest  rzadkim zabytkiem architektonicznym i (przez swojÂą tragicznÂą przeszÂłoœÌ) szczegĂłlnym miejscem , godnym odwiedzenia i modlitwy .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Figura BiaÂłej Pani w koÂściele oo.FranciszkanĂłw w Wilnie.

foto: WÂładysÂław Pitak  ( sokal2@wp.pl )
Opracowanie tekstu: WÂładysÂław Pitak
Kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii tylko za zgodÂą autora.




@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Wilno: Koœció³ Franciszkanów Wniebowst¹pienia NMP

NajcenniejszÂą budowlÂą okolic ulicy Trockiej jest wznoszÂący siĂŞ przy jej przecznicy – ulicy FranciszkaĂąskiej (PranciškonĂ˝ g.) koÂśció³ FranciszkanĂłw (Šv. M. Marijos Dangun Emimo/PranciškonĂ˝ bažnyèia), zwany niegdyÂś powszechnie koÂścioÂłem „Na Piaskach”.


Okaza³¹ trójnawow¹ œwi¹tyniê gotyck¹ konsekrowano w 1421 r. Podczas odbudów po kolejnych po¿arach dokonywano zmiany stylu na barokowy, aczkolwiek zr¹b muru nadal pozosta³ œredniowieczny.

W latach 1773–1780 sklepienia gotyckie zastÂąpiono barokowymi sklepieniami kolebkowymi, a przy okazji podwyÂższono nawĂŞ g³ównÂą. Po 1945 r. ÂświÂątyniĂŞ zamkniĂŞto.

Dzisiaj jest ponownie czynna, ale znajduje siĂŞ w stanie ciÂągÂłego remontu, podczas ktĂłrego odsÂłaniane sÂą spod wielu warstw relikty gotyckie (m.in. odmurowano okna ostroÂłukowe – najwiĂŞkszÂą atrakcjĂŞ zabytku).

Dojazd trolejbusami #1, 2, 5, 7 lub autobusami #4, 26, 53 do przystanku TrakĂ˝.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


ciaÂłem i duszÂą zostaÂła wziĂŞta do Nieba

W œrodê, 15 sierpnia, Koœció³ Katolicki na ca³ym œwiecie obchodzi jedno z najwiêkszych œwi¹t maryjnych - Wniebowziêcie Najœwiêtszej Maryi Panny. Mimo i¿ dogmat stwierdzaj¹cy, ¿e pod koniec swojego ziemskiego ¿ycia Najœwiêtsza Maryja Panna zosta³a z cia³em i dusz¹ wziêta do wiecznej chwa³y, zosta³ og³oszony przez papie¿a Piusa XII dopiero w roku 1950, chrzeœcijanie to œwiêto obchodzili ju¿ od wielu wieków. Koœcio³y wschodnie œwiêtowa³y Zaœniêcie Matki Bo¿ej ju¿ od V wieku, zaœ od VII wieku to œwiêto pod nazw¹ "Wniebowziêcie" zosta³o przyjête w Rzymie.

W tradycji ludowej "WniebowziĂŞcie NM Panny" nazywane ÂŚwiĂŞtem Matki BoÂżej Zielnej jest szczegĂłlnym dniem dziĂŞkczynienia BoÂżej Rodzicielce za otrzymane Âłaski, zbierane z pĂłl pierwsze plony. W stolicy szczegĂłlnie uroczyÂście obchodzi siĂŞ to ÂświĂŞto w koÂściele oo. franciszkanĂłw przy ul. Trockiej. Najstarsza ÂświÂątynia w Wilnie nosi miano WniebowziĂŞcia NM Panny i juÂż od 8 lat, po odzyskaniu koÂścioÂła przez oo. franciszkanĂłw, w dniu 15 sierpnia odbywajÂą siĂŞ w niej uroczystoÂści odpustowe.


@@@@@@@@@@@@@@@@@


Spotykamy siê w miejscu szczególnym, tutaj - w œwi¹tyni franciszkaùskiej. To synowie Franciszka z Asy¿u pierwsi przybyli na Litwê z Ewangeli¹ i z³o¿yli swoje ¿ycie na wzgórzu Trzech Krzy¿y. To oni w pobliskim koœció³ku œw. Miko³aja przekazywali œwiat³o wiary i karmili Eucharysti¹. Bracia z wielkim entuzjazmem w XV stuleciu wznieœli tê œwi¹tyniê, bêd¹c¹ chlub¹ Wilna - najwiêksz¹ œwi¹tyni¹ w mieœcie.
Kiedy car Aleksander II nosi³ siê z zamiarem kasaty zakonu po Powstaniu Styczniowym, zakonnicy sami zamalowali przepiêkn¹ polichromiê, przedstawiaj¹c¹ ¿ycie œw. Antoniego z Padwy. PóŸniej w³adze carskie w tym pomieszczeniu sakralnym urz¹dzi³y archiwum. Œwi¹tynia zosta³a przekazana minorytom dopiero w 1934 r. Nie by³o ju¿ czasu na jej remont, gdy¿ wybuch³a II wojna œwiatowa, a póŸniej przysz³a okupacja sowiecka. W 1948 r. franciszkanie z o. Kamilem musieli opuœciÌ Wilno, a ich koœció³ stawa³ siê coraz wiêksz¹ ruin¹.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Po uzyskaniu niepodleg³oœci przez Litwê œwi¹tynia znalaz³a siê z powrotem w rêkach braci, którzy z niespotykanym entuzjazmem przyst¹pili do jej odbudowy. Tutaj, o ojcowie, dziêki Wam i wspania³ym wiernym, ma byÌ jedna z najpiêkniejszych œwi¹tyù na Litwie. Trzeba bêdzie odzyskaÌ piêkno polichromii, pos³uguj¹c siê wspó³czesnymi œrodkami restauracyjnymi. Mam nadziejê, ¿e stanie siê to za kilka lat dziêki Waszej ofiarnoœci, pomocy paùstwa i innych darczyùców. Koszta s¹ ogromne. Z ruin, bêd¹cych symbolem z³a, walki z Bogiem i religi¹, powstanie dzie³o, co nas uniesie ku niebu.

@@@@@@@@@@@@@@@


PomoÂże nam w tym nasza BiaÂła Pani. To Jej dzisiaj skÂładamy hoÂłd i chylimy przed NiÂą nasze czoÂła. Ona nie opuÂściÂła Was, gdy byliÂście tutaj gnĂŞbieni i nie mogliÂście oddychaĂŚ dwoma pÂłucami: ciaÂła i ducha. ByÂła w tej ÂświÂątyni, w zgliszczach i jest tutaj teraz, w piĂŞknie odrestaurowanej kaplicy.

@@@@@@@@@@@@@@@@@



Patrz¹c na nasz¹ Bia³¹ Pani¹, pragnê postawiÌ pytanie: Kim jesteœ? Nazywaj¹ Ciê Królow¹, W³adczyni¹, Matk¹, Pani¹. Powiedz nam: kim jesteœ? "Oto ja s³u¿ebnica Paùska, niech mi siê stanie wed³ug s³owa Twego". Tak¹ odpowiedŸ da³aœ Archanio³owi Gabrielowi, gdy oznajmi³ Ci w Nazarecie najwiêksz¹ tajemnicê w dziejach ludzkoœci. I wtedy s³owo sta³o siê Cia³em, Bóg - Cz³owiekiem, niebo zosta³o otwarte dla ludzi krocz¹cych po ziemi.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Bia³a Pani! By³aœ wtedy w s³u¿bie S³owa Wcielonego. Spraw, prosimy, aby Ewangelia S³owa dotar³a do wszystkich ludzi dobrej woli. Niech zrodzi siê braterstwo, przyjaŸù i mi³oœÌ, a pierzchnie z³o od dzieci, m³odzie¿y i starszych, d¹¿¹cych do zbawienia.

A potem by³o Betlejem. Jako Matka patrzy³aœ na Dzieci¹tko le¿¹ce w ¿³obie, bo nie by³o miejsca w gospodzie. Jezus uœmiecha³ siê do Ciebie, mo¿e trochê p³aka³, jak ka¿de dziecko, potrzebuj¹ce swojej matki. By³aœ w s³u¿bie Dziecka. Bia³a Pani Wileùska, racz zes³aÌ ³aski dla wszystkich tutejszych matek, które stanowi¹ serce ¿ycia rodzinnego. To dziêki nim przetrwa³a wiara i zrodzi³ siê duch odnowy. Spójrz te¿ na dzieci i spraw, by by³y uœmiechniête i dobre. To w nich jest przysz³oœÌ œwiata i Koœcio³a.

@@@@@@@@@@@@@@@



W nastĂŞpnych latach byÂłaÂś, o BiaÂła Pani, w sÂłuÂżbie wzrastajÂącego Jezusa w Âłasce u Boga i u ludzi. PatrzyÂłaÂś jak pracowaÂł ze Âśw. JĂłzefem w warsztacie ciesielskim w Nazarecie. ZsyÂłaj Âłaski dla caÂłej mÂłodzieÂży, aby sÂłuÂżyÂła OjczyÂźnie i byÂła dumÂą KoÂścioÂła na Litwie. ÂŁÂącz wszystkich w budowaniu lepszej przyszÂłoÂści. Dawaj im zapaÂł do nauki. Niech przy naszej pomocy odradza siĂŞ inteligencja, ktĂłra tworzy piĂŞkno spoÂłeczeĂąstwa.

W dalszym swoim ¿yciu s³u¿y³aœ Jezusowi, gdy z Aposto³ami przemierza³ przez Galileê, Samariê i Judeê i g³osi³ Dobr¹ Nowinê, czyni³ cuda i by³ prorokiem. Nie wo³a³aœ: "Patrzcie, to mój Syn, to mój Syn!". Sta³aœ cicho z boku, ciesz¹c siê z widoku t³umów, pod¹¿aj¹cych za Mistrzem z Nazaretu. By³aœ wtedy s³u¿ebnic¹ Nauczyciela, Proroka i Cudotwórcy.

@@@@@@@@@@@@@@@@


O BiaÂła Pani, bÂłogosÂław wszystkim duszpasterzom: kardynaÂłowi i biskupowi pomocniczemu, ojcom franciszkanom, innym zakonnikom, proboszczom i wikariuszom tu, w Winie i na Litwie. Niech niosÂą ziarno prawdy, abyÂśmy mieli chleb dajÂący Âżycie wieczne.


Wreszcie by³aœ na Drodze Krzy¿owej. Przy czwartej stacji spotka³aœ Syna nios¹cego krzy¿. Nie potrzebne by³y wówczas s³owa, konieczn¹ by³a obecnoœÌ i bliskoœÌ: Matki i cierpi¹cego Syna. Pod Krzy¿em na Golgocie przyjê³aœ Jana za syna, a w nim nas wszystkich. By³aœ na s³u¿bie Odkupiciela, o Wspó³odkupicielko.


BiaÂła WileĂąska Pani!

Za to wszystko przyszÂła chwaÂła nieba. Nie mogÂłaÂś umrzeĂŚ jak inni ludzie. ByÂłaÂś wolna od grzechu pierworodnego, ktĂłry niĂłsÂł ze sobÂą ÂśmierĂŚ. MoÂżemy tu powtĂłrzyĂŚ za Âśw. Janem DamasceĂąskim, wielkim gÂłosicielu prawdy o WniebowziĂŞciu: "WypadaÂło, aby Ta, ktĂłra wydajÂąc na Âświat Zbawiciela, zachowaÂła nieskalane dziewictwo, takÂże po Âśmierci pozostaÂła nietkniĂŞta skaÂżeniem ciaÂła. WypadaÂło, aby Ta, ktĂłra w swoim Âłonie nosiÂła StwĂłrcĂŞ jako DzieciĂŞ, zostaÂła przyjĂŞta do Boskich przybytkĂłw.

WypadaÂło, by Oblubienica Ojca zamieszkaÂła w niebieskich komnatach. WypadaÂło, aby Matka, ktĂłra patrzyÂła na Syna swego przybitego do krzyÂża i ktĂłrej serce przeszyÂł miecz boleÂści, oszczĂŞdzony Jej w chwili wydania na Âświat Zbawiciela, oglÂądaÂła Go krĂłlujÂącego wraz z Ojcem w niebie. WypadaÂło, aby Matka Boga miaÂła wszystko to, co naleÂży do Jej Syna, aby jako Matka i SÂłuÂżebnica Boga byÂła czczona przez wszystkie stworzenia".


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


[size=18]www.kresowiak.fora.pl[/size]

[size=18]Kresowiacy tĂŞskniÂą za swojÂą KrainÂą[/size]

[size=18]http://www.kresowiak.fora.pl/galeria-foto-video,58/biala-madonna-w-wilnie,105.html[/size]

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[size=24]Figura BiaÂłej Pani w koÂściele o.FranciszkanĂłw w Wilnie.

foto: WÂładysÂław Pitak ( sokal2@wp.pl )
Opracowanie tekstu: WÂładysÂław Pitak
Kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii tylko za zgodÂą autora
[/size]

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

[size=24]
BiaÂła Pani u oo. franciszkanĂłw w Wilnie

Figura ma pochodziÌ z czasów póŸnego baroku (XVII w.), a pomys³odawc¹ by³ ponoÌ Hetman Wielki Litewski - Micha³ Pac, który w 1676 r rzeŸbiarzom w³oskim Piotrowi Perettiemu i Janowi Galli da³ polecenie sporz¹dzenia pos¹gu Matki Bo¿ej (w jednym egzemplarzu) z bia³êj masy, wielkoœci przeciêtnego cz³owieka i oddaÌ go do koœcio³a Ojców Franciszkanów na Piaskach, by w tej pierwszej katedrze, zniszczonej po¿arem i odnowionej, sta³a w o³tarzu i broni³a ludzi Wilna od zarazy materialnej i duchowej - "Tak obieca³em Matce Bo¿ej pod Chocimiem".
[/size]

[size=18]http://www.naszabryka.fora.pl/dla-kazdego-cos-milego,1/biala-pani-u-oo-franciszkanow-w-wilnie,41.html[/size]



[size=18]http://naszapaka.pun.pl/viewtopi.php?pid=79#p79[/size]


[size=18]http://www.naszacela.darmowefora.pl/index.php?topic=30.0[/size]

Zapisane
agnieszka
UÂżytkownik
**
Wiadomości: 71


« Odpowiedz #8 : Lipiec 29, 2009, 13:11:22 »

Koœció³ i klasztor Franciszkanów w Wilnie
- fotografie przedwojenne


.
.


.
.


.
.


.
.



.
.


.
.


.
.

[size=18]OglÂądasz fotografie umieszczone na stronie:
http://www.wilniuki.fora.pl

WiĂŞcej fotografii z koÂścioÂła OO. FranciszkanĂłw w Wilnie
autorstwa Tatiany i WÂładysÂława PitakĂłw
moÂżna obejrzeĂŚ w galerii tego portalu.

Wszystkie fotografie (w oryginalnym formacie) pokazujÂące piĂŞkno wileĂąskich zabytkĂłw  moÂżna zamĂłwiĂŚ pod adresem:

sokal2@wp.pl
tel.094-340-60-06
[/size]


http://www.naszairlandia.fora.pl/nie-pytaj-o-polske,4/kosciol-bez-tajemnic,70.html#289
.
http://www.naszabryka.fora.pl/dla-kazdego-cos-milego,1/biala-pani-u-oo-franciszkanow-w-wilnie,41.html#227
.
http://www.naszagmina.pun.pl/viewtopic.php?pid=65#p65

Zapisane
agnieszka
UÂżytkownik
**
Wiadomości: 71


« Odpowiedz #9 : Lipiec 10, 2010, 14:34:52 »

MUZYKOTERAPIA jako zabieg uzdrowiskowy w sanatoriach
--------------------.
.
mgr W³adys³aw Pitak podj¹³ temat niezwykle ciekawy nie tylko z punktu widzenia naukowego, ale równie¿ praktycznego. Prowadzona przez niego wieloletnia dzia³alnoœÌ na terenie uzdrowiska Ko³obrzegu, DŸwirzyna i Mielna zosta³a uznana za bardzo pozytywny czynnik leczenia uzdrowiskowego. Uzyskane zaœ efekty terapeutyczne s¹ wysoce zadowalaj¹ce. (...) Obserwuj¹c dzia³alnoœÌ mgr W. Pitaka oraz oceniaj¹c jego zaanga¿owanie naukowe na polu muzykoterapii, nie tylko popieram ca³kowicie tê dzia³alnoœÌ, ale uwa¿am, ¿e wyniki tej pracy skondensowane statystycznie nadaj¹ siê w zupe³noœci na dysertacjê doktorsk¹. (...)
Naczelny Lekarz Uzdrowiska KoÂłobrzeg- Doc. dr hab. med. Bohdan Trzeciak



Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez WÂładysÂława Pitaka  w sanatorium Posejdon w KoÂłobrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


MUZYKOTERAPIA jako zabieg uzdrowiskowy w sanatoriach koÂłobrzeskich

(Fragmenty referatu wygÂłoszonego na Sympozjum Medycyny Psychosomatycznej w 1989 r. w KoÂłobrzegu przez twĂłrcĂŞ tej metody na Pomorzu ÂŚrodkowym WÂładysÂława Pitaka - dypl. logopedy i muzykoterapeuty).

W ostatnich latach obserwuje siĂŞ w Polsce wzrost zainteresowania psychologicznymi problemami ludzi chorych somatycznie. Zainteresowanie to okazujÂą lekarze, ktĂłrzy dostrzegajÂą wagĂŞ problemĂłw psychologicznych w powstawaniu i leczeniu schorzeĂą somatycznych. TendencjĂŞ podobnÂą przejawiajÂą rĂłwnieÂż psychologowie kliniczni, ktĂłrzy w swojej dziaÂłalnoÂści praktycznej i badawczej coraz czĂŞÂściej wykraczajÂą poza psychiatriĂŞ, tradycyjny juÂż obszar ich pracy.
Zgodnie z za³o¿eniami (zyskuj¹cego coraz wiêcej zwolenników) podejœcia psychosomatycznego, w³aœciwie wszystkie choroby i dysfunkcje somatyczne powstaj¹ jako rezultat przeci¹¿enia organizmu wskutek ³¹cznego dzia³ania z³o¿onego zespo³u ró¿norodnych czynników, w tym tak¿e psychologiczno-pedagogicznych.
Do grona lekarzy i psychologów zajmuj¹cych siê chorym cz³owiekiem dochodz¹ ostatnio specjaliœci z zakresu terapii pedagogicznej (nozopedagodzy). Zajmuj¹ siê oni jednostkami i grupami spo³ecznymi, które wskutek ró¿nych dewiacji biopsychospo³ecznych, spowodowanych zagro¿eniem zdrowia, chorob¹ i kalectwem oraz warunkami leczenia i chorowania - nie mog¹ optymalnie regulowaÌ i przetwarzaÌ swoich stosunków z otoczeniem.
(...)


Cytuj


Koncert muzyki rosyjskiej w wyk. PaĂąstwa StudziĂąskich z KoÂłobrzegu


Potrzeba regeneracji siÂł czÂłowieka coraz bardziej naraÂżonego na ujemne wpÂływy wspó³czesnej cywilizacji sprawia, Âże prawidÂłowa organizacja czasu wolnego (rĂłwnieÂż w sanatorium) staje siĂŞ sprawÂą pierwszoplanowÂą. Chodzi bowiem o zaspokojenie na coraz wyÂższym poziomie stale rosnÂącego zapotrzebowania spoÂłecznego na ró¿ne formy wypoczynku aktywnego oraz uczynienia z niego zjawiska kulturowego w skali ogĂłlnokrajowej. Warto chyba powiedzieĂŚ za A. Hansenem, Âże "NiewÂątpliwie racjĂŞ majÂą ci, ktĂłrzy twierdzÂą, Âże do poprawy i zachowania zdrowia spoÂłeczeĂąstwa potrzeba nam nie tylko higieny Âżycia codziennego i pracy oraz odpowiedniej liczby szpitali, przychodni i lekĂłw, ale przede wszystkim szeroko s p o p u l a r y z o w a n e j   w i e d z y   o   o d p o c z y n k u" (Hansen 1983, s.5).

Wykonawca tej formy artystyczno-terapeutycznej jest zawodowym aktorem, pedagogiem kultury teatralnej, logoped¹ i muzykoterapeut¹, Realizuj¹c terapeutyczn¹ funkcjê kultury i sztuki - najpierw jako aktor, a nastêpnie jako terapeuta - od po³owy lat 70-tych prezentowa³ w sanatoriach ko³obrzeskich spotkania z monodramem. Zadaniem tych spotkaù by³o doprowadziÌ do roz³adowania napiêÌ, usuniêcia lêku, frustracji i w formie rozrywkowej publicystyki uœwiadomiÌ ró¿ne mo¿liwoœci twórczego dzia³ania cz³owieka w zakresie rozwi¹zywania problemów ¿yciowych.
(...)

Cytuj


Po koncercie muzyki rosyjskiej w wyk. PaĂąstwa StudziĂąskich z KoÂłobrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



Od 1985 r. autor niniejszego wyst¹pienia ponownie podj¹³ dzia³ania artystyczno-terapeutyczne w sanatoriach, tym razem pod has³em: GRY I ZABAWY DRAMATYCZNE, nastêpnie: MUZYKA - TERAPIA - RELAKS, póŸniej: MUZYKOTERAPIA, a ostatnio: LOGOMUZYKOTERAPIA. Zadaniem i celem tych spotkaù by³o pielêgnowanie i leczenie - za pomoc¹ s³owa i muzyki - nerwic, zaburzeù mowy, czytania i pisania, porozumiewania siê, a tak¿e terapia sensu ¿ycia.

Organizacyjnie realizacja spotkaù by³a ró¿na, tak jak ró¿ne s¹ sanatoria i ró¿ne podejœcie lekarzy do tej sprawy:
1.Zabiegi uzdrowiskowe - kuracjusze przychodzÂą na terapiĂŞ grupowa na podstawie zleceĂą lekarskich. SÂą to zamkniĂŞte grupy treningowe - do 4-7 zabiegĂłw w turnusie
2.Spotkania artystyczno-terapeutyczne - kuracjusze przychodzÂą na spotkania na podstawie ogÂłoszeĂą za zgodÂą i zachĂŞta ze strony lekarzy, czasami z ich zleceniami w karcie zabiegowej. SÂą to grupy otwarte - 5-6 spotkaĂą w turnusie
3.Imprezy artystyczno-terapeutyczne - kuracjusze przychodzÂą na podstawie ogÂłoszeĂą, bez skierowaĂą lekarskich - 1-3 imprez w turnusie.
Powy¿sza ró¿norodnoœÌ i czêstotliwoœÌ oraz nastawienie kuracjuszy powodowa³y tak¿e odmiennoœÌ technik proponowanych kuracjuszom: od nastawienia relaksacyjno-treningowego do biernego odbioru muzyki w³¹cznie.

W praktyce terapeutycznej stosowane by³y techniki wyprowadzone z ró¿nych dziedzin sztuki (teatru, muzyki, plastyki, ruchu i taùca), a tak¿e anatomii, fizjologii oraz psychologii i logopedii.

Najczêœciej stosowan¹ technik¹ terapeutyczn¹ by³ relaks jako zwolnienie psychofizyczne, czyli wyeliminowanie naprê¿enia miêœni przy równoczesnym œwiadomym obni¿eniu aktywnoœci myœli (Aleksandrowicz). Relaks po³¹czony z Ìwiczeniami oddechowymi oraz pewnymi elementami autosugestii ju¿ od dawna uwa¿any by³ za cenn¹ metodê terapeutyczn¹. Interesowali siê nim lekarze i psycholodzy. W niektórych klinikach by³a to jedna z metod zapobiegania nerwicom, chorobie wieùcowej, wrzodowej i nadciœnieniu.



Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez WÂładysÂława Pitaka  w sanatorium Posejdon w KoÂłobrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W koÂłobrzeskich sanatoriach stosowano nastĂŞpujÂące ĂŚwiczenia relaksacyjne:

1.Transformacja energii wg Laury Huxley
2.Technika relaksacji Jacobsona
3.Technika relaksacji Colsona
4.Trening autogenny Schultza
5.Medytacja wg Swaischa & Siemsa

DrugÂą grupĂŞ stosowanych technik terapeutycznych stanowiÂły przeÂżycia wyobraÂżeniowe:

1.Metoda H.Leunera - eksperymentalne katatyniczne przeÂżywanie obrazowe
2.Metoda W.Luthe'go - odreagowanie autogenne
3.Psychocybernetyka Maltza - formowanie pozytywnego obrazu siebie.


Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez WÂładysÂława Pitaka  w sanatorium Posejdon w KoÂłobrzegu.


Wielu terapeutów uwa¿a, ¿e w terapii grupowej z¿ycie siê pacjentów, wspólne spêdzanie czasu wolnego, wykonywanie ró¿norodnych prac w grupie, bardzo u³atwia przebieg terapii.
W koÂłobrzeskiej dziaÂłalnoÂści terapeutycznej zachĂŞcano kuracjuszy i pacjentĂłw do wspĂłlnych spacerĂłw, gier towarzyskich, rozmĂłw i udzielania sobie wzajemnie porad. W czasie spotkaĂą terapeutycznych korzystano z technik muzyczno-dramatycznych, ktĂłre uÂłatwiaÂły odtwarzanie przeszÂłych wydarzeĂą, "otwieraÂły grupĂŞ", dostarczaÂły materiaÂłu o aktualnych konstelacjach w grupie i umiejscowieniu w nich poszczegĂłlnych uczestnikĂłw.

Muzyka jest niew¹tpliwie atrakcyjnym i w miarê bezpiecznym œrodkiem terapeutycznym. Wiadomo nie od dzisiaj, ¿e mo¿e ona zmieniaÌ stan aktywnoœci systemu nerwowego, wywo³ywaÌ okreœlone zmiany w czynnoœciach ca³ego organizmu, mo¿e zmieniaÌ napiêcie miêœni, przyspieszaÌ przemianê materii, zmieniaÌ szybkoœÌ kr¹¿enia krwi, obni¿aÌ próg wra¿liwoœci zmys³ów, wp³ywaÌ na wewnêtrzne wydzielanie, zmieniaÌ si³ê i szybkoœÌ pulsu, modyfikowaÌ oddychanie. To s¹ zmiany konkretne. Poza tym, muzyka mo¿e wprowadzaÌ w ró¿ne nastroje, wzbudzaÌ uczucia i emocje.


Cytuj


Kuracjuszki w czasie muzykoterapii prowadzonej przez WÂładysÂława Pitaka  w sanatorium Posejdon w KoÂłobrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W muzykoterapii, podobnie jak w leczeniu farmakologicznym istnieje trudne do rozwi¹zania zagadnienie indywidualnych ró¿nic reagowania na leki, ró¿na jest bowiem wra¿liwoœÌ ludzi na muzykê, a tak¿e ró¿ne s¹ doœwiadczenia z t¹ muzyka zwi¹zane. Poza tym wydaje siê, ¿e muzyka usuwaj¹c objawy wielu dolegliwoœci, stosunkowo rzadko zapobiega ich powstawaniu. Dotyczy to przede wszystkim stosunku do drugiego cz³owieka, zdolnoœci porozumiewania siê, tolerancji, wyrozumia³oœci, partnerstwa, pogl¹du na œwiat i ¿ycie. Poniewa¿ muzyka jest asemantyczna - nie pos³uguj¹c siê jêzykiem nazw i pojêÌ - nie wp³ywa na obyczaje, moralnoœÌ i etykê zachowaù cz³owieka. Has³o: "muzyka ³agodzi obyczaje" nie znajduje pokrycia w jej realnych, stosunkowo skromnych mo¿liwoœciach terapeutycznych.

Uwzglêdniaj¹c powy¿sze zastrze¿enia, s³usznym wydaje siê pogl¹d, ¿e w psychoterapii i terapii pedagogicznej najskuteczniejsz¹ metod¹ jest kojarzenie wielu technik i wielokierunkowe oddzia³ywanie na osobowoœÌ pacjenta. Z uwagi na dominacjê dwóch technik terapeutycznych, opartych przede wszystkim na s³owie i muzyce, nasze dzia³ania w sanatoriach ko³obrzeskich nazwano l o g o m u z y k o t e r a p i ¹.
W naszej praktyce muzyka dostarczaÂła bodÂźcĂłw rytmicznych do dziaÂłaĂą ruchowych, pomagaÂła nawiÂązaĂŚ kontakt z chorymi, ktĂłrzy sÂłabo reagujÂą na bodÂźce sÂłowne lub nie chcÂą rozmawiaĂŚ. "Logos" - sÂłowo, sens - byÂło formÂą odtwarzania aktualnych wydarzeĂą z Âżycia grupy czyli projekcjÂą sprzyjajÂąca odreagowaniu. Pacjenci mogli siĂŞ "wygadaĂŚ", "wypÂłakaĂŚ" ze swoich dawnych i obecnych zmartwieĂą i trudnoÂści. ZdarzaÂło siĂŞ, Âże to wystarczyÂło dla odczucia ulgi, i nie byÂło wĂłwczas potrzeby Âżadnej interpretacji, poleceĂą lub wskazĂłwek terapeuty.
(...)


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez WÂładysÂława Pitaka  w sanatorium Posejdon w KoÂłobrzegu


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



OdrĂŞbnÂą, zasÂługujÂącÂą na uwagĂŞ, technikÂą terapeutycznÂą jest m u z y k o d r a m a - wykonywanie dziaÂłaĂą scenicznych przy wsparciu muzycznym lub wykonywanie dziaÂłaĂą muzycznych z uwzglĂŞdnieniem dziaÂłaĂą interpersonalnych. Technika ta jest oparta na psychodramie, pantomimie i grach terapeutycznych.

W zale¿noœci od kategorii wiekowej pacjentów, proponowano ró¿ne rodzaje aktywnoœci muzyczno-dramatycznej:

1.Instrumentalne dialogi - gra na instrumentarium Orffa - uÂłatwia diagnozowanie stanĂłw emocjonalnych, draÂżliwoÂści, dominacji
2.Improwizacje - ujawnianie zahamowania, biernoÂści lub agresywnoÂści,
3.Muzykowanie integracyjne - wykonywanie prostych ukÂładĂłw rytmicznych Âśpiewanie piosenek, logorytmika
4.Improwizacje na zadany temat - malarstwo dÂźwiĂŞkowe jako technika relaksacyjno-kontemplacyjna. Pomaga okreÂśliĂŚ cudze przeÂżycia na zasadzie empatii (uczuciowego utoÂżsamiania siĂŞ )
5.Marsze fabularne, biegi, podskoki (spacer pod wiatr, nad przepaÂściÂą, na kÂładce, do pracy, po kamieniach przez potok)
6.Pantomimiczne wyraÂżanie zadanych tematĂłw, np. zakazany owoc, moja matka, zwierciadÂło
7.Psychodrama (monolog, moje marzenia, przedstawienie samego siebie, dublowanie roli)


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez WÂładysÂława Pitaka  w sanatorium Posejdon w KoÂłobrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W trakcie spotkaĂą terapeutycznych korzystano takÂże z moÂżliwoÂści samoczynnego oddziaÂływania utworu muzycznego na psychikĂŞ pacjenta. SÂłuchano wiĂŞc utworĂłw redukujÂących zmĂŞczenie, Âżywych, pogodnych, mobilizujÂących emocjonalne i intelektualnie.


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez WÂładysÂława Pitaka  w sanatorium Posejdon w KoÂłobrzegu.



SkutecznoœÌ terapeutyczna logomuzykoterapii

"CzÂłowiek jest zwierciadÂłem wartoÂściujÂącym - powiada R.May (1973, s.83) - bytem, ktĂłry interpretuje swoje Âżycie i swĂłj Âświat w terminach symboli i znaczeĂą oraz identyfikuje siĂŞ ze swoim istnieniem jako jaÂźniÂą". MoÂżna powiedzieĂŚ wiĂŞc, Âże od wartoÂści, ich hierarchizacji i wzajemnych relacji, zgodnoÂści lub niezgodnoÂści, spĂłjnoÂści lub jej braku - zaleÂży dobre albo zÂłe funkcjonowanie jednostki, a wiĂŞc jego zdrowie psychiczne lub jego brak.

Badacze wi¹¿¹cy zagadnienia zdrowia psychicznego z problematyk¹ wartoœci, z regu³y uwa¿aj¹, ¿e system wartoœci mo¿e siê zmieniaÌ pod wp³ywem ró¿nych oddzia³ywaù, np. pod wp³ywem psychoterapii. M.Rokeach (1968, s.168) stwierdza, ¿e ju¿ uœwiadomienie cz³owiekowi sprzecznoœci miêdzy wartoœciami b¹dŸ sprzecznoœci w systemach wartoœci - postawy, czego mo¿na dokonaÌ w psychoterapii, prowadzi do stosunkowo ³atwych korekt, a co za tym idzie do zmiany zachowaù.
Omawiane techniki i rozwiÂązania terapeutyczne majÂą znaczenie pog³êbionej diagnozy oraz interpretacji trudnoÂści pacjentĂłw. DostarczajÂąc moÂżliwoÂści emocjonalnego przeÂżycia wyprzedzajÂą one rozmaite intelektualne osÂądy czy ustalenia, prowadzÂąc pacjenta do caÂłoÂściowego spojrzenia na swoje trudnoÂści i ich przyczyny, tzn. do uzyskania wglÂądu. DziĂŞki uczestnictwu w  l o g o m u z y k o t e r a p i i role Âżyciowe dla pacjenta stajÂą siĂŞ czymÂś uchwytnym, co pozwala mu nimi swobodnie manipulowaĂŚ. JuÂż samo uÂświadomienie sobie, Âże jest to moÂżliwe, zmniejsza lĂŞk i zachĂŞca do aktywnej i twĂłrczej postawy wobec Âżycia, staje siĂŞ ÂźrĂłdÂłem nadziei.


Cytuj


Muzykoterapia prowadzona przez WÂładysÂława Pitaka  w sanatorium Posejdon w KoÂłobrzegu.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@



W³asne obserwacje i doniesienia z piœmiennictwa sk³oni³y nas do przyjêcia tezy, ¿e pacjenci w stanie relaksu s¹ bardziej podatni na psychoterapiê. £atwiej osi¹gaj¹ wgl¹d, szybciej przyjmuj¹ rzeczow¹, ¿yczliw¹ perswazjê i s¹ zdolni zmieniÌ nawet utrwalone, wadliwe sposoby reagowania na ró¿ne bodŸce œrodowiskowe i sytuacje ¿yciowe.
Generalnym zatem warunkiem dojœcia do zdolnoœci sterowania sob¹ (tak¿e w sensie psychosomatycznym) jest nauczenie siê relaksu i treningu autogennego. Ta umiejêtnoœÌ likwiduje niepokój i lêk, przywraca spokój i odprê¿enie, a w dalszej konsekwencji budzi aktywnoœÌ i okazje do osi¹gniêÌ, a tak¿e satysfakcji z twórczego dzia³ania - umiejêtnoœci rozwi¹zywania w³asnych problemów ¿yciowych.


mgr WÂładysÂław Pitak - dyplomowany logopeda i muzykoterapeuta

PS.
Osoby zainteresowane bibliografiÂą i materiaÂłami terapeutycznymi dot. powyÂższego tematu proszone sÂą o kontakt:
tel: (94) 340-60-06
lub e-mail: logos@logos.pomorze.pl

Zapisane
AIDS
Nowy uÂżytkownik
*
Wiadomości: 36


« Odpowiedz #10 : Sierpień 16, 2010, 07:59:29 »

RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA

@
 [size=16]RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA[/size]
[size=16]RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA[/size]

@
* POROZUMIEWANIE SIÊ Z LUD¬MI - scenariusz lekcji Gimnazjum w Góralicach
Porozumiewanie siĂŞ z ludÂźmi moÂże byĂŚ Âłatwe lub trudne. W rozmowie z obcokrajowcem bĂŞdzie trudne, jeÂśli nie znamy danego jĂŞzyka. Ale czy nie zdarzyÂła Wam siĂŞ sytuacja, gdy nie mogliÂście porozumieĂŚ siĂŞ z kimÂś znajomym? Czasami prosicie o coÂś rodzicĂłw i teÂż macie wraÂżenie, Âże nie moÂżecie siĂŞ nawzajem zrozumieĂŚ. Takich sytuacji jest wiele w Âżyciu kaÂżdego z nas. >>> wiĂŞcej >>>  www.logos.dt.pl/orator15

* KOMUNIKACJA NIEWERBALNA W PRACY SOCJALNEJ
Wszyscy, w³¹czajÂąc dzieci, zauwaÂżajÂą niezgodnoÂści i sprzecznoÂści miĂŞdzy tym, co ludzie wypowiadajÂą w postaci s³ów i tym, co wyraÂżajÂą w sposĂłb niewerbalny. Niezwykle interesujÂące zagadnienie komunikacji pozawerbalnej jest badane przez przedstawicieli ró¿nych dyscyplin naukowych. SkÂłada siĂŞ na niÂą to wszystko, co w naszym wyglÂądzie, zachowaniu, a takÂże elementach otoczenia (np. stosy papierĂłw na biurku, sugerujÂące, Âże klient jest intruzem przerywajÂącym nam waÂżnÂą robotĂŞ) >>> wiĂŞcej  >>> www.logos.dt.pl/orator14

* HISTORIA
Retoryka narodziÂła siĂŞ w staroÂżytnej Grecji. Wywodzi siĂŞ z sofistyki (zasady prowadzenia sporĂłw), poezji i walki sÂądowej. >>> wiĂŞcej  >>> www.logos.dt.pl/orator13

* DLACZEGO RETORYKA?
TytuÂłowe pytanie traktujĂŞ jako swoistÂą prowokacjĂŞ intelektualnÂą. NaleÂży ono bowiem do gatunku kwestii tylko pozornie wymagajÂących uzasadnienia, a w istocie uzasadnionych aÂż nazbyt dobrze. Z drugiej strony - >>> wiĂŞcej   >>> www.logos.dt.pl/orator12

* O RETORYCE BEZ UPRZEDZEÑZ pewnymi oporami przystĂŞpujĂŞ do kolejnej prĂłby przekonania nieprzekonanych do retoryki. OczywiÂście, nie przesÂądzam, Âże przekonawszy kogoÂś, uzyskam tym samym postawĂŞ entuzjastycznÂą, ale przynajmniej postawĂŞ szacunku i rzetelnego traktowania. >>> wiĂŞcej  >>> www.logos.dt.pl/orator11

* DLACZEGO RETORYKA POTRZEBNA JEST W SZKOLE
Retoryka ma dziÂś z³¹ opiniĂŞ: niemal co dzieĂą spotykamy w prasie i w radiu zdania, w ktĂłrych banaÂł i beztreÂściowoœÌ oraz mniej lub bardziej ozdobne gadulstwo okreÂśla siĂŞ mianem: to tylko retoryka. >>> wiĂŞcej  >>> www.logos.dt.pl/orator10

* 4 MAKSYMY DOBREGO MÓWCY
1. IloÂści: niech twĂłj wkÂład w rozmowĂŞ zawiera tyle ile trzeba informacji - nie wiĂŞcej i nie mniej. Na pytanie "KtĂłra godzina?" odpowiedÂź jedna musi byĂŚ - "5.15". To zasada taka jak przy pracy stolarza - jak masz podaĂŚ trzy gwoÂździe, to kurwa majÂą byĂŚ 3 a nie 4 albo 2.. CzĂŞsto tÂą zasadĂŞ naruszajÂą wyraÂżenia konwencjonalne, typu "Na wojnie jak na wojnie". >>> wiĂŞcej   >>> www.logos.dt.pl/orator09

* SZKO£Y MÓWCÓW
Umiejêtnoœci wypowiadania siê i przekazywania myœli najlepiej zacz¹Ì siê uczyÌ u profesjonalistów. A potem cierpliwie ÌwiczyÌ zgodnie z ich radami.
Jak wÂśrĂłd wielu szkó³ oraz agencji, ktĂłre oferujÂą szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznaĂŚ te, ktĂłre sÂą w stanie nam rzeczywiÂście pomĂłc? >>> wiĂŞcej   >>> www.logos.dt.pl/orator08

* SZTUKA MÓWIENIA
W zamyœle za³o¿yciela Towarzystwa, neurologopedy z doœwiadczeniem teatralnym, ma ono s³u¿yÌ pomoc¹ osobom z mniejszymi i wiêkszymi wadami wymowy, ale tak¿e wszystkim, którym umiejêtnoœÌ "zgrabnego" wys³awiania siê potrzebna jest w pracy lub dzia³alnoœci publicznej: politykom, nauczycielom, biznesmenom.
>>> wiĂŞcej   >>> www.logos.dt.pl/orator01

* ROZSUP£AJ JÊZYK
Koszaliùski neurologopeda pomyœlnie ³¹czy w swej pracy terapeutycznej doœwiadczenia teatralne z praktyk¹ logopedy. Artystyczne " wyrobienie " sprawi³o, ¿e dostrzeg³ potrzebê Ìwiczenia wymowy nie tylko u osób z powa¿nymi jej wadami. UmiejêtnoœÌ wys³awiania siê przydaje siê dzisiaj bardzo, choÌby politykom czy biznesmenom. Dar wymowy to dla nich klucz do sukcesu.
>>> wiĂŞcej   >>> www.logos.dt.pl/orator02

* TECHNIKI SPO£ECZNEGO KOMUNIKOWANIA SIÊ

JEÂŻELI :
* OdnieÂśliÂście PaĂąstwo sukces zawodowy, bo interesy idÂą dobrze.
* WygraliÂście wybory i teraz zasiadacie w rozmaitych radach i ciaÂłach przedstawicielskich.
MUSICIE :
* OdbywaĂŚ liczne spotkania.
* UdzielaĂŚ wywiadĂłw do mikrofonu i przed kamerÂą.
* WystêpowaÌ przed ró¿nymi audytoriami.
To trudne umiejĂŞtnoÂści, ale moÂżna siĂŞ ich nauczyĂŚ.
>>> wiĂŞcej   >>> www.logos.dt.pl/orator03 

* WYWIAD TO NIE TYLKO SÂŁOWA
Ma³o kto wie, ¿e poprawne s³owo pisane bardzo ró¿ni siê od mówionego. Przejêzyczenia i z³y szyk zdania umykaj¹ w gor¹cej rozmowie. Na papierze jednak (nawet w g³oœniku) staj¹ siê bardzo widoczne. Je¿eli mamy do czynienia z wywiadem w telewizji, to treœÌ wypowiedzi stanowi zaledwie kilka procent wywiadu, ponad 30 % to tembr g³osu mówi¹cego, ton, modulacja, a prawie 60 % to mowa cia³a - mimika, postawa, gesty i sytuacja.
>>> wiĂŞcej   >>> www.logos.dt.pl/orator04 

* INTERNET W AKCJI KATOLICKIEJ - AKCJA W INTERNECIE
Internet z ca³¹ pewnoœci¹ jest nowym "forum" w znaczeniu nadawanym temu s³owu w staro¿ytnym Rzymie, czyli przestrzeni¹ publiczn¹, gdzie za³atwiano sprawy polityczne i gospodarcze, gdzie wype³niano obowi¹zki religijne, gdzie w znacznej mierze toczy³o siê ¿ycie spo³eczne miasta i gdzie natura ludzka ukazywa³a swoj¹ lepsz¹ i gorsz¹ stronê. By³a to t³umna i chaotyczna przestrzeù, odzwierciedlaj¹ca panuj¹c¹ kulturê, lecz tak¿e tworz¹ca kulturê w³asn¹. - (Internet nowym forum dla g³oszenia Ewangelii - orêdzie Ojca Œwiêtego na 36. Œwiatowy Dzieù Œrodków Spo³ecznego Przekazu 2002 ).
>>> wiecej    >>> www.logos.dt.pl/orator05

* JAK WYSTÊPOWAÆ PRZED KAMER¡?
Jak skonstruowaĂŚ wypowiedÂź do kamery, Âżeby telewizja pokazaÂła nas takimi, jakimi chcemy byĂŚ odbierani. Kto dobrze pokazuje siĂŞ w tv ?
>>> wiĂŞcej  >>> www.logos.dt.pl/orator06

* IM WIÊCEJ MÓWISZ, TYM MNIEJ ROZMAWIASZ
Najczêœciej stosowanym sposobem komunikowania siê codziennego s¹ bezpoœrednie rozmowy z ró¿nymi osobami w rozmaitych sytuacjach. Inaczej rozmawiamy z przygodnym pasa¿erem w poci¹gu lub w poczekalni do lekarza, inaczej zachwalamy produkty, jeszcze inaczej negocjujemy warunki postêpowania. Zawsze jednak porozumiewamy siê przy pomocy s³ów i gestów. Zawsze jakoœ wygl¹damy i zawsze dzieje siê to w jakimœ miejscu i okolicznoœciach.
>>> wiĂŞcej >>> www.logos.dt.pl/orator07

kontakt:

[size=16]tel.94-340-60-06
biuro@logos.dt.pl
www.logos.dt.pl
.
[/size]

Zapisane
agnieszka
UÂżytkownik
**
Wiadomości: 71


« Odpowiedz #11 : Lipiec 16, 2011, 10:18:37 »

[size=18]ARTOS - OÂŚRODEK LOGOTERAPII i TRENINGU OSOBOWOÂŚCI


logopeda dyplomowany , psychoterapeuta mgr WÂładysÂław Pitak.
http://www.logos.dt.pl/pitak
Rejestracja telefoniczna : 94-340-60-06
 Godziny przyjĂŞĂŚ uzgadniane sÂą z pacjentami
[/size]

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

watahapolnocnejciszy gangem coffee naszegry companions